خلاصه بازار چهارشنبه مورخ 92/04/02
نوشته شده توسط : مجید زارعی

بخش فلزات و کانی های فلزی که نزدیک به یک چهارم ارزش کل بازار را تشکیل می دهد بیش از 1 درصد افزایش یافته است. پس از آنکه قیمت مس در بازار داخلی برای سومین روز متوالی افزایش یافته است، قیمت ملی مس ایران 4 درصد افزایش یافته و در حالی که بیشترین تاثیر را در شاخص کل گذاشته با صف خرید به کار خود پایان داده است. توسعه معادن و فلزات و توسه معادن روی ایران دو شرکت سرمایه گذاری معدنی با صف خرید به کار خود پایان داده اند. معدنی و صنعتی چادرملو پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده با 1.3 درصد افزایش قیمت بازگشایی شد.

در بورس کالا 27500 تن تیرآهن ذوب آهن اصفهان عرضه شده که با توجه به مازاد تقاضا به قیمت های بالاتر از قیمت پایه معامله شده است. به گفته سعدمحمدی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، با بهره برداری از کوره شماره 2 تولید روزانه 5700 تنی شرکت به 8400 تن خواهد رسید. همچنین شرکت در عملکرد سه ماهه خود 30 درصد بودجه را محقق کرده است.

افزایش قیمت جهانی فلزات پایه و ثبات قیمت ارزهای خارجی به بهبود تقاضا برای سهام تولیدکنندگان فلزات اساسی کمک کرده است. گزارش صبح امروز از چین نشان میدهدکه رکود بخش کارخانجات به طور غیر منتظره عمیق شده اما تاثیرات منفی این خبر با گزارش های مثبت از بخش کارخانجات اروپا جبران شده است. شاخص PMI کارخانجات منطقه یورو بیش از انتظار افزایش یافته و به بالای مرز 50 بازگشته است که از رونق غیر منتظره فعالیت ها بعد از رکود طولانی دوساله حکایت دارد. چین و اروپا در مجموع نزدیک به 60 درصد مس جهان را مصرف میکنند.

در بخش شیمیایی قیمت شرکت‌ها برای چهارمین بار در پنج روز اخیر افزایش یافته است. تولید کنندگان اوره از جمله پردیس، خراسان و کرمانشاه افزایش قیمت داشته‌اند و حجم معاملاتشان نسبت به ابتدای هفته افزایش یافته است. پتروشیمی مارون، پس از ارائه اطلاعات پیش بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد بازگشایی شده و در حالی که در ابتدا 29٬700 ریال قیمت خورده در پایان به 28٬659 ریال رسیده که 3.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان تنها نمادی است که با صف فروش بسته شده و 1٬548 ریال معامله شده است. پارس پامچال، تولید کننده رنگ‌های دریایی، صنعتی، ساختمانی و رزین‌های تخصصی 28 درصد از پیش بینی 213 تومانی سال جاری را محقق نموده است.

درمیان سایر تولیدکنندگان مواد، سیمانی ها در حالی که در ابتدای بازار با اقبال روبه رو بودند در نهایت با اندکی کاهش مواجه شده و بخشی از افزایش روز گذشته خود را جبران کرده اند. قیمت نمادهای بزرگ گروه همچون سیمان فارس و خوزستان و سیمان تهران کاهش یافته است. کاشی سعدی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی با 40 درصد افزایش قیمت بازگشایی شده است.

در بخش مالی، قیمت سهام اکثر شرکت های سرمایه گذاری و لیزینگی افزایش یافته است. بانک صادرات برای سومین روز متوالی با صف خرید بسته شده است. بانک سینا وبانک انصار در این گروه با کاهش قیمت مواجه شده اند. سرمایه گذاری خوارزمی، سرمایه گذاری صنعت و معدن و سرمایه گذاری آتیه دماوند با بیشترین تقاضای سرمایه گذاران مواجه شده اند. انتشار خبر فروش برخی زیرمجموعه های سرمایه گذاری آتیه دماوند، روند رو به رشد سهام این شرکت را تقویت کرده است.

رشد قیمت بیمه دانا و بیمه ملت کماکان ادامه دارد و این نمادها با صف خرید به کار خود در بازار پایان داده اند. بیمه پارسیان پیش بینی سود هر سهم سال 92 را 373 ریال اعلام کرده است، این شرکت در سه ماهه ابتدایی سال، 27 درصد از این میزان را پوشش داده است.  علی رغم استقبال سرمایه گذاران و صف خرید میلیونی بیمه دانا با توجه به حجم پایین معاملات، این نماد ازابتدای هفته تاکنون تنها 5 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

در گروه انبوه سازی قیمت اکثر نمادها کاهش یافته است. توسعه‌شهري‌توس‌گستر و سخت‌ آژند در این گروه با صف خرید مواجه اند. قیمت سرمایه گذاری ساختمان ایران برای دومین روز پیاپی افزایش یافته و به 3665 ریال رسیده است، بیشتر سرمایه گذاری های شرکت دربخش املاک و مستغلات و واسطه گری های مالی انجام شده است. این شرکت از سهام داران عمده بانک اقتصاد نوین و نوسازي و ساختمان تهران می باشد.

نمادهای امتیاز تسهیلات مسکن نیز عمدتا با افت قیمت مورد معامله قرار گرفته اند که از دلسردی سفته بازان نسبت به دورنمای بازار مسکن حکایت دارد. توقف نماد معاملاتی بانک ملت به دلیل تعدیل پیش بینی سود هر سهم و رشد قیمت سهام بانک صادرات از رویدادهای قابل ملاحظه گروه بانک ها طی هفته اخیر است.

در بخش تولیدکنندگان دارو افزایش قیمت ها با انتشار یک گزارش مثبت سه ماهه دیگر همراه شده و بازده هفتگی گروه به 5.7 درصد رسیده است. داروسازی کوثر سود سال جاری را با افزایش نزدیک به دوبرابر مبلغ 514 ریال اعلام کرده که بدلیل بازسازی خطوط تولید در فروردین و اردیبهشت ماه، در سه ماهه نخست سال تنها 4 درصد آن را پوشش داده است. قیمت سهام دکوثر پس از بازگشایی با رشد 9.5 درصدی رویرو شده است. دارو سازی زهراوی هم بازگشایی شده و با رشد قابل توجه 85 درصدی به رکورد 2330 تومانی رسیده است. بطور مشابه سبحان دارو نیز با رشد 9 درصدی مواجه شده است. هلدینگ سرمایه گذاری البرز هم پس از سه روز اصلاح قیمتی، معاملات را با افزایش نزدیک به 4 درصد به پایان رسانده است.

در بخش محصولات مصرفی ضروری، علی رغم افزایش 3 درصدی قیمت سهام صنعتی بهشهر، مارگارین با افت 3 درصدی در آخرین معاملات روبرو شده است. با این حال حجم معاملات در این دو تولید کننده روغن خوراکی افزایش داشته است. هلدینگ صنایع بهشهر و پگاه خراسان پس از اصلاح قیمتی روز قبل با استقبال سرمایه گذاران روبرو شده و حجم معاملاتشان افزایش یافته است. صف خرید شیر پاستوریزه پگاه خراسان در معاملات اول هفته و با رسیدن به مرز 800 تومان تعدیل شده بود.

متوسط قیمت سهم های قندوشکر نیز اندکی افزایش یافته است. قند پیرانشهر با رشد بیش از 2 درصد به 1640 تومان رسیده تا اختلاف قیمت با رکورد تاریخی به 230 تومان کاهش یابد. قند مرودشت علی رغم افزایش قیمت پایانی، آخرین معاملات را با افت بیش از 3 درصد به پایان برده است. قند چهارمحال (قچار) هم ضمن کاهش تا مقاومت 700 تومانی، با افزایش حجم معاملات روبرو شده است.

در بخش محصولات مصرفی غیر ضروری تولید کنندگان خودرو و قطعات در ادامه روند هفتگی رشد کرده‌اند. تولید کنندگان لاستیک و پلاستیک نیز برای چهارمین بار در هفته جاری افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. پارس خودرو سود هر سهم سال مالی 92 را با 94 درصد کاهش 6 ریال پیش بینی نموده و در سه ماه ابتدایی سال 122 ریال زیان محقق نموده است، این شرکت با توجه به این تعدیل پیش بینی درآمد بدون محدودیت نوسان قیمت مورد معامله قرار گرفته و با 2.5 درصد افزایش در آخرین معامله 1٬137 ریال بسته شده است. لنت ترمز ایران در دوره سه ماهه ابتدای سال مالی جاری 10 درصد از پیش بینی سود این سال را محقق نموده است، این شرکت امروز با صف خرید و در قیمت 2٬429 ریال بسته شده است. كویر تایر پس از ارائه اطلاعات پیش بینی، بازگشایی شده و با 35 درصد رشد به 1300 تومان رسیده است. بوتان مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شده و با 12 درصد افزایش در 1٬388 ریال بسته شده است.

در بخش انرژی طی یکماه گذشته نمادها یکی پس از دیگری متوقف شدند تا سرانجام در پایان این هفته به جز دونماد نفت ایرانول و ذغالسنگ نگین طبس، سایر نمادها متوقف باشند. سازمان بورس برای بازگشایی این نمادها در انتظار شفاف‌سازی بیش از پیش این شرکت‌ها و رفع ابهامات موجود در میزان سود پیش‌بینی شده است.

در بخش صنعتی مپنا  بیشترین ارزش و حجم معاملات بورس را به خود اختصاص داد. مپنا پس از روند اصلاحی هفته گذشته این هفته به روند صعودی خود ادامه داده و هفته را با قیمت 4850ریال به پایان رساند. این نماد در بیشینه یکسال اخیر خود قرار گرفته است.

در بخش تکنولوژی اطلاعات داده‌پردازی ایران در این هفته 20درصد رشد داشته و در روز پایانی هفته با افزایش 20تومانی به 521تومان رسیده است. براساس پیش‌بینی ارائه شده، شرکت نزدیک به 30 درصد سود سال خود را محقق کرده است.

در پايان معاملات امروز نماد معاملاتي حق تقدم شركت تجارت الكترونيك پارسيان با توجه به پايان دوره پذيره نويسي، متوقف شد. ارزش این نماد در طول هفته 10 درصد کاهش یافته است.

قیمت مخابرات ایران پس از چهار روز افزایش پیاپی و رسیدن به مقاومت 265 تومانی کاهش یافته است. همراه اول نیز با افت  1.7 درصدی زیر 4200 تومان معامله شده است.

 

 

 

جدول تغییرات

تغییرات در ساعت 12:00 نسبت به زمان مشابه روز کاری قبل:

گروه   روزانه %    
کاشی و سرامیک   3.8  
دارویی   2.9  
فنی مهندسی   2.8  
سایر مالی (لیزینگ) 2.6  
لاستیک   2.4  
سرمایه گذاری   2.4  
ماشین آلات   1.5  
غذایی بجز قند   1.4  
کانه های فلزی   1.4  
فلزات اساسی   1.2  
بانک   1.1  
شاخص کل   0.9  
شیمیایی   0.6  
انبوه سازی   0.6  
خودرو   0.5  
قند و شکر   0.4  
رایانه   0.3  
بیمه   0.2  
کانی غیرفلزی   0.2  
حمل و نقل   0.2  
مخابرات   0.1  
استخراج نفت   0.0 -  
فرآورده های نفتی   0.0 -  
محصولات فلزی   0.0 -  
دستگاه های برقی -0.1  
سیمان   -0.5  




:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 418
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 مرداد 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: